چرا ویژگی‌های فردی در انتخاب مناسب تکنیک وزنه‌ برداری اهمیت دارد؟

تکنیک وزنه‌ برداری،وزنه‌برداری
یک برنامه کامل و جامع، بهترین تکنیک وزنه‌برداری، یا به‌عبارتی بهترین در هر چیزی، انتخابی است که به‌طور خاص مناسب شما باشد. شما منحصربفرد هستید با این‌که مانند بقیه انسان‌ها آفریده شده‌اید و تابع قوانین یکسانی در فیزیک طبیعت هستید اما منحصر بفردید.

خیلی از ما در تله ترس از تفاوت‌های فردی‌مان گرفتار شده و پشت تمایزها و تفاوت‌های خیالی پنهان می‌شویم تا از تغییر و اصلاح نقاط ضعف و عیب‌ها در عملکردمان شانه خالی کنیم. این موانع به شکل بهانه‌هایی مانند "برایم خیلی سخت است" یا "بدنم برای چنین حرکتی ساخته نشده" خود را نشان می‌دهند.

در هر صورت، مهم است که بدانیم هنگام بلندکردن وزنه چه وضعیتی داشته باشیم، چه زمانی در تمرینات تغییر ایجاد کنیم و چه وقت ژن‌های‌مان را بابت ضعفی که داریم مقصر بدانیم. وقتی تفاوت‌های فردی را مدنظر قرار دهیم، می‌توانیم متعاقباً تکنیک مناسب را پیدا کنیم و خود را در بهترین مسیر رسیدن به اهداف عملی‌مان قرار دهیم.

هیچ ۲ وزنه‌برداری شبیه هم نیستند


انواع پرس، پرت‌کردن‌ها و اسکوات‌ها عمومی و جامع بوده و الگوهای حرکتی می باشند که بیشتر ورزشکاران سعی می‌کنند به یک شیوه انجام دهند. در هر بلند کردنی، نقاط مشترکی از نظر عملکرد وجود دارد اما هر ورزشکاری می‌تواند در دل این دستور العمل‌ها فضای کوچکی برای تغییرات جزئی ایجاد کند.

۲ نفر می‌توانند در بلند کردن یک وزن، کاملا ًمتفاوت به‌نظر برسند اما تکنیک هر دوی آن‌ها درست هم باشد. بنابراین اگر تکنیک شما نسبت به یک نفر دیگر متفاوت به‌نظر می‌رسد، از کجا بفهمید که تکنیک شما اشتباه است یا این‌که فقط تفاوت دارید؟

نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم به ۵ عاملی که نقشی اساسی در نحوه حرکت شما دارند:

طول دست‌ها و پاها (اندام‌های جنبشی)

اندازه و سایز قسمت‌های مختلف بدن، مسلماً تأثیر زیادی روی ظاهر اجرای وزنه‌برداری دارد. وضعیت بدنی و تناسبات جسمی‌تان را ارزیابی کنید. اگر بازوهای کوتاهی دارید یا استخوان ران‌تان کشیده است، وضعیت بدنی‌تان در حرکت ددلیفت، تا حدودی افقی خواهد بود. اما اگر شانه‌های‌تان جلوتر از میله قرار می‌گیرند، یا میله بالاتر از ساق پای‌تان است و کمرتان صاف است، احتمالاً وضعیت ایستادن‌تان چندان موزون و عمود نیست، اما تکنیک‌تان درست است.

وقتی سعی می‌کنید از دیگروزنه‌بردارها تقلید کنید بدون این‌که  اصلاح یا تغییری ایجاد کنید، تقریباً همیشه دچار اشتباه خواهید شد. اگر تعادل و توازن مناسبی ندارید اما فکر می‌کنید، تأثیر خاصی روی وزنه‌برداری‌تان ندارد، بهتر است این عدم توازن و تعادل را تا حد ممکن بزرگنمایی کنید! اگر ساعدتان ۲ برابر بخش بالایی بازوی‌تان درازا داشته باشد، هنگام بالا بردن میله، فکر می‌کنید چه تأثیری روی ظاهرتان خواهد گذاشت؟

ساختار استخوانی

اسکلت‌ شما یک فاکتور محدود کننده در شیوه اجرای‌تان است. بعضی از افراد ساختار استخوان لگن‌ و ران‌شان نرمال است یا بخش بیرونی استخوان کتف‌شان صاف است، که موجب می‌شود به‌طور طبیعی اسکوات و پرس، راحت‌تر انجام شود. اگر بدن‌تان جوری ساخته شده که طیف حرکتی چندانی ندارید، به خودتان فشار وارد نکنید که حتماً اسکوات را تا آخرین حدش پایین بروید.

سابقه آسیب و محدودیت‌ها

گاهی می‌توانید با وجود آسیب به فعالیت‌تان ادامه دهید و گاهی هم نه. بسیاری از آسیب‌ها با به کاربردن یک تکنیک فرعی یا انتخاب شیوه‌ای بسیار مشابه، بازهم به شما امکان تمرین بدون ایجاد تغییرات اساسی را می‌دهند. هر وقت دچار آسیب شدید، طیف حرکتی را که موجب دردتان شده مورد بررسی قرار دهید و حرکات متنوعی را پیدا کنید که به شما اجازه ادامه فعالیت و تمرین بدون آسیب بیشتر را بدهند.

توده بدنی و چربی بدن

وزنه‌بردارهایی که توده بدنی بالایی دارند (عضله یا چربی) زیر میله، ظاهر متفاوتی نسبت به آن‌هایی دارند که وزن‌شان کمتر است. شکم بزرگ یا چربی زیاد که در پاها و باسن پخش شده، طرز راه‌رفتن را تغییر داده و باعث ناجوری در راه رفتن می‌شود، مخصوصاً برای گرم کردن وزن پایین و وزنه‌بردارهای تازه‌کار و مبتدی.

اهداف رقابتی

اگر به‌منظور استقامت عمومی، سلامتی و ویژگی‌های ورزشکارانه تمرین می‌کنید، باید به‌طور کلی تکنیکی را انتخاب کنید که بدون ‌خطر به شما اجازه بلند کردن سنگین‌ترین وزن‌ها را در بیشترین طیف حرکتی بدهد. اگر وزنه‌برداری، ورزش مورد علاقه‌تان است، باید روی یکی از این اهداف بیشتر متمرکز شوید. مثلاً پرس نیمکت با دست‌های خیلی باز، تأثیر کمتری در تمرین داشته و بیشتر این احتمال وجود دارد که یکی از عضلات سینه‌تان آسیب جدی ببیند و حتی پاره شود.  

ظاهر متفاوت داشتن معنی‌اش این نیست که شما خاص هستید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که یک ورزشکار می‌تواند مرتکب شود، دست‌کم گرفتن شرایط فردی‌اش است. اگر در قسمت شانه‌های‌تان محدودیت‌هایی دارید و نمی‌توانید low-bar back squat یا حرکت یک‌ضرب را انجام دهید، به‌جای آن high-bar squats و Russian swings را انجام دهید.

تکنیک وزنه‌ برداری،وزنه‌برداری

اهمیت ویژگی‌های فردی در انتخاب تکنیک مناسب برای وزنه‌برداریبا همه این حرف‌ها، نباید به‌راحتی تسلیم شوید و صرف این‌که فکر می‌کنید برای‌تان مناسب نیست، تمرینات را تغییر دهید، وقت صرف کنید و بررسی کنید که چرا حرکت شما متفاوت است. اگر خاص و متفاوت نباشید و دلیل این تفاوت‌تان فقط اجرای نادرست یا فرم اشتباه باشد چطور؟ پیش از این‌که حرکتی را کلاً کنار بگذارید، ایراد را پیدا کنید و سعی کنید اصلاحش کنید، در این پروسه، وزنه‌بردار بهتری خواهید شد.

 تفاوت‌های فردی در تکنیک، می‌تواند سخت و چالش‌برانگیز باشد. از آنجایی‌که هیچ دونفری شبیه هم نیستند، بهترین عملکرد شما از از تغییرات جزئی فرم، متناسب با ویژگی‌های فردی‌تان حاصل می‌شود. اما در واقعیت، آنقدرها هم خاص نیستید!

اگر می‌خواهید درنوع خودتان بهترین باشید، راحت‌ها را رها کنید. از یک مربی با تجربه راهنمایی بگیرید. تفاوت‎های شما، ممکن است مانعی برسرراه اهداف‌تان باشند یا اصلاً ممکن است شما را بیشتر در مسیر موفقیت هدایت کنند، پس با کمک یک مربی خوب و حرفه‌ای می‌توانید به درک بهتری از این موضوع برسید.


منبع: breakingmuscle

[ منبع این خبر سایت ایران-ورزشی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر روی این قسمت کلیک کنید ]

شفاف سازی:
خبر فوق در سایت ایران-ورزشی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

تبلیغات





جدیدترین اخبار ورزشی

تبلیغات